ipanek
The Art of sharing

Oświadczenie Spółki PANEK S.A. w sprawie publikacji prasowych w serwisach online przedstawiających częściowo nieprawdziwe oraz nieobiektywne informacje o sytuacji Spółki i współpracy z jej klientami – sprostowanie

27.01.2025

W imieniu spółki PANEK S.A. (w restrukturyzacji) z siedzibą w Warszawie (02-390), ul.
Grójecka 208, wpisanej do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st.
Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy KRS pod numerem KRS: 0000324104,
kapitał zakładowy: 1.000.000 zł opłacony w całości, NIP: 692-246-16-23, (dalej: „Spółka” lub
„PANEK”), pragnę odnieść się do szeregu informacji, które w przeciągu ostatnich dni i tygodni
pojawiły się w prasie oraz serwisach online, w szczególności wyborcza.pl, Bankier.pl,
Autoswiat.pl.

W pierwszej kolejności informuję, że wszystkie nasze działania Spółki opisane w w/w
publikacjach są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa w Polsce, umowami zawartymi przez
Klientów wraz z zaakceptowanym przez nich regulaminem oraz procedurami, które są w pełni
dostępne dla naszych Klientów. Weryfikacja uszkodzeń pojazdów, która odbywa się przy każdym
zwrocie, opiera się na szczegółowej dokumentacji zdjęciowej, a Klienci mają możliwość
zgłoszenia wszelkich zastrzeżeń oraz dostarczenia materiałów, które mogą wspierać ich
stanowisko.

Warto zauważyć, że proces zwrotu pojazdów w Spółce PANEK nie odbiega od procedur
stosowanych przez inne konkurencyjne wypożyczalnie samochodów w Polsce i na świecie.
Przed wydaniem kluczy na lotnisku nasi przeszkoleni Agenci dokładnie sprawdzają stan pojazdu i
sporządzają szczegółową dokumentację szkodową, aby wyeliminować ryzyko przypisania
szkód powstałych pomiędzy kolejnymi wynajmami. Klient odbiera pojazd dopiero po zapoznaniu
się z jego stanem, który jest dokładnie przedstawiony w protokole wraz z uwzględnieniem
wszystkich istniejących uszkodzeń. Przed podpisaniem umowy i protokołu Klient ma możliwość
poproszenia o dodatkową wspólną kontrolę pojazdu z pracownikiem lub zgłoszenia
ewentualnych zastrzeżeń od razu po odbiorze auta. Po zakończeniu wynajmu i zwrocie kluczy
pojazd przechodzi ponowną, kontrolę przeprowadzoną przez wykwalifikowanego Agenta. Stan
pojazdu w momencie zwrotu jest porównywany z dokumentacją sporządzoną przy jego wydaniu,
a wszelkie zmiany są odnotowywane w protokole zwrotu. Podczas oględzin pojazdów pracujemy
m.in. wg standardów PZWLP (Polski Związek Wynajmu i Leasingów Pojazdów). Przewodnik
został opracowany m.in. przez Dekra Polska.

Jeśli chodzi o poruszaną w w/w publikacjach kwestię Klientów zagranicznych oraz używania
zagranicznych kart płatniczych, chcielibyśmy zaznaczyć, że większość naszych Klientów to
osoby, które przylatują do Polski, w szczególności na lotniska, gdzie zlokalizowane są nasze
punkty wynajmu. Z tego powodu znaczna część transakcji realizowana jest za pomocą
zagranicznych kart płatniczych. Nie jest to jednak wynik jakiejkolwiek preferencji wobec osób
zamieszkałych poza Polską, a jedynie odzwierciedlenie charakterystyki naszej działalności.

Warto podkreślić, że nasze procedury i standardy obsługi są spójne dla wszystkich Klientów, bez
względu na miejsce zamieszkania czy kraj wydania karty płatniczej.
Odnosząc się do kwestii rozpatrywania reklamacji Klientów podkreślam, iż każda
reklamacja jest rozpatrywana indywidualnie, w oparciu także o dowody przedstawione przez
Klienta. W opisanych w publikacjach przypadkach klienci otrzymali protokół zwrotu pojazdu na
adres e-mail podany podczas procedury odbioru, a następnie na podstawie weryfikacji stanu
pojazdu została wystawiona nota obciążeniowa. Na Klientów została nałożona kara umowna
zgodnie z regulaminem za uszkodzenia stwierdzone podczas najmu pojazdów. Klienci zgłosili
reklamację, na którą odpowiedzieliśmy zgodnie z przepisami oraz przyjętymi procedurami. W
omawianych przypadkach klienci nie dostarczyli dodatkowych materiałów, które mogłyby
wpłynąć na zmianę naszej decyzji. Każdy klient wynajmujący pojazd ma także możliwość zakupu
dodatkowego pakietu ubezpieczeniowego, który znosi całkowicie odpowiedzialność za
uszkodzenia, zgodnie z zapisami w regulaminie. W tym przypadku klienci nie zdecydowali się na
skorzystanie z tej opcji. Pragniemy również zaznaczyć, że klient odpowiada za pojazd od
momentu jego wydania do chwili zwrotu, niezależnie od tego, czy uszkodzenia wystąpiły podczas
jazdy, czy też w trakcie postoju samochodu na parkingu. W związku z tym klient może nie zawsze
być świadomy momentu i miejsca powstania danej szkody.

Podsumowując pozostaje mi wyrazić ubolewanie, iż działalność Spółki i jej relacje z
Klientami stały się przedmiotem nagonki prasowej. W mojej ocenie redakcje poszczególnych
portali wykorzystują fragmentaryczne informacje do budowania całkowicie nieprawdziwego
obrazu działalności PANEK S.A. i jej relacji z Klientami. W atmosferze taniej sensacji i stylu
godnym tabloidów fakty przekazywane są wybiórczo a opinie odbiorców budowane za
zafałszowanym obrazie rzeczywistości. Przeciwko tym praktykom, jako akcjonariusz oraz Prezes
Zarządu PANEK S.A. chciałbym zdecydowanie zaprotestować. Spółka na każdą publikację tego
rodzaju odpowie żądaniem sprostowania w trybie określonym w przepisach prawa prasowego.
Oczekujemy, iż Redakcje poszczególnych portali staną na wysokości zadania oraz pokażą swój
profesjonalizm i opublikują dementi do każdego wcześniej prezentowanego przez siebie
materiału.

Jeśli którykolwiek z Klientów Spółki w ramach świadczonych przez nią usług poczuł się
potraktowany nie fair pragnę wyrazić moje ubolewanie oraz zapewnić, że zespoły Panek
odpowiedzialne za obsługę Klientów zrobią wszystko co możliwe celem rzetelnego i
zgodnego z przepisami oraz zawartymi umowami rozpatrzenia reklamacji.

 

Z wyrazami szacunku
________________________
Maciej Panek – Prezes Zarządu

 

Panek S.A. (w restrukturyzacji) żądanie sprostowania do Gazety Wyborczej