ipanek
The Art of sharing

Kia Ceed – oswojony tygrys

Jeszcze 10 lat temu nikt nie przypuszczałby, że koreańskie koncerny motoryzacyjne będą w stanie walczyć o najważniejszych klientów w Europie i na świecie. Specjaliści wypowiadali się odważnie, że to nie den design, nie te materiały wykończeniowe, a do tego kompletny brak emocji. Dziś nikt nie odważyłby się już nazwać samochodów KIA nudnymi i źle wykończonymi. Bogate wyposażenie i świetne właściwości jezdne poszczególnych modeli windują je na absolutny top sprzedaży. Gołym okiem widać, że przeniesienie studia projektowego do Europy oraz zatrudnienie najlepszych konstruktorów i designerów przyniosło zamierzone efekty. Zapraszamy na test kompaktowego hitu z Korei Południowej – KIA Ceed, dostępnej w wypożyczalni PANEK Rent a Car.

Testuje Michał Garbaczuk

Sportowy z zewnątrz

Projektanci koreańskiego koncernu nadali sylwetce nowej KIA Ceed dynamicznego wyglądu. Mocno zachodzące na błotniki przednie reflektory i charakterystyczny grill mają przywodzić skojarzenia z tygrysem. Uważam, że nawiązanie do azjatyckiego drapieżnika, tak chętnie wykorzystywane przez wielu światowych producentów, akurat do marki KIA pasuje doskonale, ponieważ dynamiczna linia nadwozia modelu Ceed zachęca do zajęcia miejsca za kierownicą.

Sportowy w środku

Wewnątrz także panuje sportowa atmosfera. Dominującym kolorem jest czerń, a matowa i satynowa struktura deski rozdzielczej przełamana została fortepianowym połyskiem listew oraz zimnym srebrem okolic drążka zmiany biegów i sportowej kierownicy. Architektura deski rozdzielczej przypadnie do gustu zwłaszcza młodym kierowcom, bo mimo umieszczenia w jej centralnej części dużego ekranu systemu multimedialnego, to bardzo dużo się na niej dzieje. Miękkie linie i mnogość przycisków sprawiają wrażenie delikatnego chaosu, jednak nietrudno jest odnaleźć poszczególne funkcje, tym bardziej, że skupione są one w „tematycznych” grupach. Wśród elementów wyposażenia znalazły się: klimatyzacja automatyczna, czujniki wraz z kamerą cofania i podgrzewane fotele.

Już na pierwszy rzut oka widać, że KIA Ceed została stworzona do pokonywania długich podróży. Fotele przednie dobrze podtrzymują ciało, zachowując przy tym maksimum komfortu. Fotel kierowcy regulowany jest w kilku płaszczyznach, a w zajęciu idealnej pozycji pomaga regulacja długości kolumny kierowniczej, o wyjątkowo dużym skoku pomiędzy skrajnymi położeniami, jeśli zatem, ze względu na swój wzrost, nie zostaliście wpisani do Księgi Rekordów Guinnessa, to z pewnością znajdziecie sobie wygodną pozycję za kierownicą. Z tyłu wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby, a kanapa została tak wyprofilowana, żeby zapewnić pasażerom komfortowe podparcie pleców i ud. Bagażnik, jak na samochód klasy kompakt jest duży, ma geometryczne kształty, a za sprawą wysoko otwierającej się klapy, dostęp do niego jest niemal wzorowy. Standardowe 395 litrów można w razie potrzeby powiększyć do 1319 litrów, składając oparcia tylnej kanapy.

Przede wszystkim dynamika

Pod maską samochodów KIA Ceed dostępnych wypożyczalni PANEK Rent a Car pracują benzynowe, turbodoładowane jednostki napędowe o pojemnościach od 1.0 do 1.5 l, z których każda zapewnia przyzwoitą dynamikę. W ostatnim miesiącu w ofercie pojawiły się pojazdy z większym motorem, które najlepiej nadają się do dłuższych podróży. Silnik o mocy 160 KM i moment obrotowy 253 Nm, który dostępny jest w zakresie 1500-3000 obrotów na minutę. Moc na koła przedniej osi trafia za pośrednictwem dwusprzęgłowej 7-biegowej skrzyni biegów. Niezłe osiągi widoczne w katalogu (8,6 s do 100 km/h i prędkość maksymalna 210 km/h) zdecydowanie potwierdziła jazda próbna. Auto bardzo chętnie przyspiesza i zachowuje dynamikę w każdej sytuacji i przy każdej prędkości. Co ciekawe, Koreańczykom udało się tak zestroić pracę skrzyni, że poszczególne przełożenia przełączane są niemal niezauważalnie, co wcale nie jest takie oczywiste w przypadku konstrukcji dwusprzęgłowych. Należy też dodać, iż kabina pasażerska jest dobrze wyciszona, co dodatkowo wzmaga poczucie komfortu.

Zawieszenie natomiast zestrojone raczej sportowo i sprawia, że Ceed świetnie trzyma się drogi. Praktycznie nie występuje tu zjawisko podsterowności, a granica przyczepności przesunięta została bardzo daleko. Widać, że projektanci przyłożyli się do swojej pracy, bo auto prowadzi się dokładnie tak, jak lubią Europejczycy. Nie jest tajemnicą, że KIA i Hyundai przeniosły do Niemiec swoje biuro projektowe i zasiliły szeregi inżynierów światowymi specjalistami w budowaniu samochodów. Właściwości jezdne i ogólna prezencja „dalekowschodnich” modeli nie jest więc dziełem przypadku, a zaplanowanym działaniem i bardzo ciężką pracą sztabu kompetentnych ludzi.

KIA Ceed z pewnością nie należy do grupy nudnych kompaktów, które służą jedynie do przemieszczania się z punktu A do B. Koreański samochód ma w sobie wiele wigoru, a dynamiczny silnik i sprężyste zawieszenie potrafią podnieść kąciki ust u kierowcy lubiącego motoryzację. Dobrze zaprojektowany samochód z bogatym wyposażeniem z pewnością będzie dobrym kompanem podczas weekendowych podróży