ipanek
The Art of sharing

Quattro znaczy Audi

Od momentu, w którym pierwsze Audi quattro zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1980 r. minęło już ponad 40 lat. Od tego czasu fabryki Audi na całym świecie wyprodukowały ponad 11 milionów pojazdów z układem napędu wszystkich kół. Quattro jest synonimem bezpieczeństwa i perfekcyjnej trakcji w każdych warunkach, dlatego nie mogło go zabraknąć również w samochodach Audi A6 dostępnych w wypożyczalni PANEK Rent a Car.

40 lat napędu quattro

Napęd quattro przez 40 lat zbudował imponującą bazę sukcesów. Do końca roku 2020 roku, koncern z Ingolstadt wyprodukował ponad 11 milionów aut z napędem na cztery koła, w tym ponad 800 tysięcy w samym tylko roku 2019. Prawie 45% wszystkich modeli Audi zbudowanych w 2019 r. było wyposażonych w układ napędowy quattro, a większość z nich pochodziła z fabryk w Changchun w Chinach i San José Chiapa w Meksyku. Europejskie zakłady w Ingolstadt i Neckarsulm wyprodukowały w 2019 r. 258 765 nowych samochodów wyposażonych w słynną technikę napędu na cztery koła.

 

Jak to działa, czyli rodzaje napędów quattro

Technika quattro marki Audi jest wszechstronna i precyzyjnie dostosowana do konkretnej koncepcji danego modelu. Cechą wspólną wszystkich typów konstrukcji jest sposób jego współpracy z selektywnym rozkładem momentów napędowych między kołami. Poprawia właściwości jezdne na granicy przyczepności, delikatnie przyhamowując koła w odpowiednich momentach. W modelach z silnikiem montowanym wzdłużnie z przodu, w tym w Audi A6 stosuje się dwa różne rozwiązania techniczne, zależne od montowanej w danym modelu skrzyni biegów. Sercem stałego napędu na cztery koła quattro współpracującego z automatyczną skrzynią biegów tiptronic jest czysto mechaniczny, samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy. Podczas normalnej jazdy przenosi on nieco więcej momentu na oś tylną, ale w razie potrzeby może skierować nawet 70% momentu na oś przednią lub nawet 85% na oś tylną.

Napęd quattro z techniką ultra, montowany w modelach z automatyczną skrzynią biegów S tronic (Audi A6) lub z przekładnią manualną, wykorzystuje układ dwusprzęgłowy. Oznacza to, że jego jednostka sterująca może w razie potrzeby w ułamkach sekund przenieść siły napędowe z osi przedniej na wszystkie cztery koła. Kiedy układ przełącza się na napędzanie kół przednich, przednie sprzęgło wielopłytkowe, montowane przy wałku wyjściowym przekładni, odłącza wał napędowy. Jednocześnie w tylnym mechanizmie różnicowym zintegrowane drugie sprzęgło otwiera się, eliminując pierwotną przyczynę utraty ciągu w tylnej części układu napędowego. Inteligentne sterowanie napędem na cztery koła działa predyktywnie, wyprzedzając rozwój wypadków dzięki sygnałom pochodzącym z szerokiej gamy czujników. Stale analizując dane dotyczące dynamiki jazdy, warunków drogowych i zachowania kierowcy. Dzięki temu, w razie potrzeby układ napędu na cztery koła jest zawsze gotowy, by wkroczyć do akcji. W porównaniu z napędem stałym, napęd quattro z techniką ultra nie wykazuje różnic w zakresie przyczepności i dynamiki jazdy.

Kompaktowe modele Audi z silnikami montowanymi poprzecznie, są wyposażone w specjalny układ napędowy quattro. Sercem jest hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe montowane na osi tylnej dla lepszego rozmieszczenia masy. Działa ono tak dynamiczne, że może przenieść część momentu obrotowego z osi przedniej na tylną, gdy tylko samochód zaczyna wchodzić w zakręt. Sprzęgło wielopłytkowe wyposażony jest również sportowy model Audi R8. W tym przypadku sprzęgło wielopłytkowe znajduje się na osi przedniej. W razie potrzeby, bezstopniowo przenosi moment obrotowy z kół tylnych na przednie.

40 lat quattro: kamienie milowe

W roku 1980 na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie po raz pierwszy pokazano model Audi quattro. Prezentacja tego przełomowego modelu oznaczała wprowadzenie do samochodów osobowych napędu na cztery koła. Był lekki, kompaktowy, wydajny i pozwalał na jazdę po asfalcie. Takie rozwiązanie w samochodzie osobowym było na ówczesne czasy absolutną nowością. Do tej pory napęd na wszystkie koła z blokadami mechanizmów różnicowych stosowany był jedynie w samochodach terenowych, a słowa „SUV” i „Crossover” w ogóle nie istniały. Rewolucyjna koncepcja quattro od samego początku świetnie się nadawała do samochodów sportowych, a jednocześnie również do aut produkcji seryjnej. Oryginalne Audi quattro o mocy 200 KM pozostawało w gamie modelowej niemieckiego producenta aż do roku 1991, przechodząc po drodze kilka technicznych modyfikacji. W 1984 r. w ofercie pojawił się ekskluzywny wariant Sport quattro o mocy 306 KM. W 1986 r. blokowany ręcznie międzyosiowy mechanizm różnicowy, który od samego początku był montowany w oryginalnym quattro, zastąpiono mechanizmem różnicowym typu Torsen. Mógł płynnie rozdzielać momenty napędowe.

W kolejnych latach marka kontynuowała udoskonalanie techniki quattro. Pierwszy model Audi TDI ze stałym napędem na cztery koła pojawił się w 1995 r. W roku 1999 technikę tę zastosowano w seriach modelowych A3 i TT, czyli w segmencie pojazdów kompaktowych. Kolejny duży krok zrobiono w 2005 r., dzięki międzyosiowemu mechanizmowi różnicowemu z asymetrycznym, dynamicznym rozkładem mocy. W 2007 r. na przedniej osi Audi R8 pojawiło się sprzęgło wiskotyczne, a w kolejnym roku wprowadzono sportowy mechanizm różnicowy. Quattro ultra zadebiutowało w 2016 roku w najnowszym modelu Audi A4 serii B9. Przewaga Dzięki Technice po 40 latach od debiutu quattro jest ikoną motoryzacji. Sprawiło, że samochody z napędem wszystkich kół wyjechały z bezdroży na asfalt rewolucjonizując pojęcie bezpieczeństwa na drodze.

Quattro stało się synonimem idealnej trakcji w każdych warunkach pogodowych i sportowego charakteru. Audi pewne swojej przewagi nad konkurencją chętnie reklamuje swój flagowy produkt organizując wydawałoby się absurdalne próby sprawności. W roku 1986 kierowca rajdowy Harald Demuth wjechał modelem Audi 100 CS quattro na szczyt skoczni narciarskiej w fińskim kurorcie Kaipola. Wyczyn ten powtórzono 19 lat później tym razem modelem Audi A6 4.2 V8 quattro. Największe wrażenie robi fakt, że na potrzeby filmu wykonano aż 11 dubli! W 2019 roku mistrz torów wyścigowych – Szwed Mattias Ekström dokonał innego wyczynu. Wjechał samochodem Audi e-tron quattro, wyposażonym w trzy silniki elektryczne, po najbardziej stromym odcinku toru narciarskiego „Streif” w austriackim Kitzbuchel. Pokonał stok o nachyleniu dochodzącym miejscami nawet do 85%!