ipanek
The Art of sharing

Go Hybrid, czyli jak jeździć oszczędnie?

O tym, że napędy hybrydowe są bardziej ekologiczne i oszczędne od tradycyjnych spalinowych nie trzeba nikogo przekonywać, jednak wielu kierowców wsiadając pierwszy raz do takiego samochodu może poczuć się nieco zdezorientowanym, bo przecież wszyscy obiecywali cudowne oszczędności, a tu zużycie paliwa wcale nie jest niższe niż w moim starym dieslu! O tym jak powinno się obchodzić z samochodem hybrydowym opowiemy na przykładzie Toyoty Corolli Touring Sports dostępnej w wypożyczalni samochodów PANEK Rent a Car.

Hybryda lubi zdecydowanie

Żeby komputer sterujący napędem wiedział, co chcemy zrobić w danej chwili, potrzebuje od kierowcy rzeczowej i zdecydowanej informacji, dlatego musimy nauczyć się pewnych odruchów. Jeśli chcemy gwałtownie przyspieszyć, to wciskamy pedał gazu do oporu, żeby nie dać komputerowi pola do interpretacji. Ma przyspieszać i już. Jednak gdy osiągniemy już zadaną prędkość należy odjąć gaz i ponownie wcisnąć go, ustalając jego położenie tak, by samochód utrzymywał prędkość. Początkowo wysokie obroty szybko opadną i dalsza podróż przebiegać będzie już w ciszy. Ponowny manewr wyprzedzania również realizujemy według powyższego scenariusza. Połowiczne wciskanie pedału przyspieszenia spowoduje jedynie wprowadzenie silnika na wysokie obroty, ale nic po za tym się nie wydarzy.

Dlaczego tak jest? Układ hybrydowy Toyoty składa się z wolnossącego silnika benzynowego, a więc osiągającego moc w górnych partiach obrotowych (122 KM przy 5200 obr./min), jak również maksymalny moment obrotowy osiągany jest przy 3600 obr./min. Moc i moment obrotowy w Corolli przenoszone są na koła za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni biegów eCVT, której zadaniem jest utrzymywanie obrotów blisko przecięcia się krzywych mocy i momentu, dla uzyskania optymalnych parametrów. Zaletą skrzyni bezstopniowej jest praktycznie nieskończona ilość przełożeń i to właśnie ta charakterystyka jest odpowiedzialna za wymuszanie wysokich obrotów jednostki napędowej.

Lekka noga

Hybryda lubi również, gdy kierowca obchodzi się z pedałem gazu jak kuzyn z herbatnikiem podczas herbatki u ciotki. Lekkie muskanie pedału przyspieszenia prawą stopą jest znakiem dla układu hybrydowego, że ma korzystać z silnika elektrycznego. Zauważcie, że po uruchomieniu samochodu zawsze najpierw włącza się silnik elektryczny, a spalinowy dołącza do niego po osiągnięciu prędkości powyżej 30 km/h, podczas dynamicznego przyspieszania i gdy trzeba doładować akumulatory trakcyjne.

Jeśli jedziemy ze stałą prędkością, to układ znów chętnie korzysta z silnika elektrycznego, a energię do zasilania czerpie z odzyskiwania energii podczas hamowania lub z silnika spalinowego, który pracuje wtedy jako generator prądu. Aby uzyskać najlepsze rezultaty zużycia paliwa, należy więc obchodzić się z autem niezwykle delikatnie i choć układ hybrydowy potrafi pokazać pazur na światłach, to jednak jest zdecydowanym zwolennikiem zasady, że pośpiech poniża.

Przewiduj nieprzewidziane

Można pokusić się o stwierdzenie, że jazda samochodem hybrydowym jest jak gra strategiczna, w której kierowca uważnie obserwuje drogę i przewiduje zdarzenia na dwa ruchy do przodu. Nie ma sensu ścigać się od świateł do świateł, bo i tak za chwilę wszyscy staniemy na kolejnych. Kierowca hybrydowej Toyoty Corolli jest mistrzem strategii, dlatego rozpędza się do dozwolonej prędkości, a następnie odzyskuje energię spokojnie wytracając prędkość. Hybryda nie lubi również gwałtownych zmian prędkości i „szarpania”, więc jeśli widzimy, że 500 metrów dalej na skrzyżowaniu sygnalizator wyświetla czerwone światło, to pozwalamy się autu dotoczyć do skrzyżowania bez użycia gazu.

Spokój przede wszystkim

Hybrydowa Toyota Corolla Touring Sports z wypożyczalni PANEK Rent a Car nie jest samochodem wyścigowym. Bliżej mu do rodzinnego autobusu, którym bezpiecznie podróżować będziemy na wakacje i zysk 15 minut na dystansie 400 kilometrów nikogo tu nie interesuje. Samochód jest w stanie uzyskać zużycie paliwa na trasie na poziomie 5 l/100 km, a w mieście rekordziści chwalą się wynikami nawet poniżej 4 l/100 km. Toyota wraz z modelem Corolla XII generacji zaprezentowała 4 ewolucję swojego „samoładującego układu hybrydowego”. Konstrukcja jest dopracowana technicznie i praktycznie w 100 % niezawodna. Ten fakt, wraz z niewielkim zużyciem paliwa i niską emisją szkodliwych substancji sprawił, że Toyota Corolla Touring Sports Hybrid jest jednym z ulubionych modeli w wypożyczalni samochodów PANEK Rent a Car.