ipanek
The Art of sharing
hamowanie abs

Hamowanie awaryjne samochodem z wypożyczalni PANEK

|

O istnieniu systemów bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach wiedzą chyba wszyscy. Wszyscy też potrafią jednym tchem wymienić ich nazwy. ABS, ASR, ESP, ESC są standardem już od kilkudziesięciu lat i drastycznie wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa na drodze. Nie wszyscy jednak wiedzą w 100 % jak z nich korzystać, by działały dokładnie tak, jak chcieliby inżynierowie. Te i inne technologie znajdziecie w świetnie wyposażonych samochodach z wypożyczalni PANEK.

Hamowanie przez kierowców pojazdów

W raportach policyjnych opisujących kolizje często pojawiają się notatki informujące, iż kierowca nie hamował z dostateczną siłą. Okazuje się bowiem, że kierowcy nie potrafią hamować awaryjnie. Powodem takiego stanu może być brak tego elementu podczas kursów nauki jazdy oraz fakt, że wciąż po drogach porusza się wielu kierowców, którzy zdawali prawo jazdy w czasach, kiedy ABS nie był jeszcze ogólnie dostępny i montowany był jedynie w najdroższych modelach segmentu premium. Zdarza się również, że prowadzący pojazd instynktownie zdejmuje nogę z hamulca lub zmniejsza nacisk, gdy poczuje pulsowanie pedału lub usłyszy nietypowe dźwięki auta. W ekstremalnych sytuacjach kierowcy hamują delikatnie obawiając się zbytniej eksploatacji klocków hamulcowych czy wręcz uszkodzenia samochodu.

Jak hamować efektywnie

W celu prawidłowego i efektywnego hamowania pojazdem z ABS w sytuacji awaryjnej należy jednocześnie gwałtownie i z maksymalną siłą wcisnąć pedał hamulca oraz sprzęgła w przypadku skrzyni manualnej i nie zmniejszać siły nacisku aż do momentu wytracenia prędkości do takiej, jakiej potrzebujemy w danej sytuacji lub do zatrzymania pojazdu.

Ważne jest, aby nie hamować pulsacyjnie, ponieważ komputer sterujący potrzebuje jasnej i zdecydowanej reakcji kierowcy, by wykonać pełne awaryjne hamowanie. System ABS w razie potrzeby sam zwiększy lub zmniejszy ciśnienie w układzie hamulcowym, a w nowoczesnych modelach decyduje nawet, z jaką siłą przyhamować każde z kół w zależności od jego przyczepności, na przykład jeżeli jedno koło wjedzie na zamarzniętą kałużę, a inne jadą po śniegu, nacisk na koło, które hamuje na lodzie, będzie mniejszy niż na te, które hamują na śniegu.

Należy sobie też jasno wytłumaczyć, iż zadaniem systemu ABS nie jest skrócenie drogi hamowania , a umożliwienie kontroli nad nim w sytuacji awaryjnego hamowania, co nie jest możliwe, gdy koła są zablokowane.

System kontroli trakcji ASR w samochodach z wypożyczalni PANEK

ASR, czyli system kontroli trakcji zapobiega ślizganiu się kół przy ruszaniu i przyspieszaniu poprzez zmniejszenie mocy przekazywanej na koła napędowe. Czasami ASR korzysta też z układu hamulcowego, aby przyhamować ślizgające się koło i wyrównać prędkości poszczególnych osi w mechanizmie różnicowym. W wielu autach istnieje możliwość wyłączenia systemu ASR, gdyż to, co nam zwykle pomaga, może również uniemożliwić wyjazd z zaspy śnieżnej czy piachu.

ESC/ESP/DSC/VSC, czyli system stabilizacji toru jazdy

Angielska nazwa tego systemu brzmi: Electronic Stability Control. Producenci nazywają go różnie, ale chodzi o system pomagający utrzymać obrany tor jazdy. Komputer monitoruje na bieżąco różne czujniki i w razie potrzeby przyhamowuje odpowiednie koło lub koła, zmniejsza moment obrotowy, co wpływa stabilizująco na samochód i zapobiega poślizgowi. Zadaniem systemu ESC jest to, żeby auto pojechało tam, gdzie mamy skierowaną kierownicę, dlatego niezwykle ważne jest, by zawsze utrzymywać tor jazdy. Zbyt gwałtowne ruchy kierownicą mogą spowodować mylną reakcję systemu i auto zamiast się ustabilizować wypadnie z drogi.