ipanek
The Art of sharing

(Nie)bezpieczny przejazd kolejowy

|

Wjazd na tory kolejowe w momencie, gdy szlabany opuszczają się lub pulsuje czerwone światło to największe przewinienia kierowców związane z pokonywaniem przejazdu kolejowego. O zakazie przejazdu przez tory przy opadających rogatkach wszyscy wiedzą doskonale, ale jakimś trafem wciąż słychać o kolejnych wypadkach z udziałem pociągów i pojazdów kołowych.

Przypominamy, że gdy maszynista zauważy nasz pojazd na przejeździe, jest już za późno na skuteczne wyhamowanie pociągu, a spotkanie tych pojazdów z reguły kończy się tragedią.

Na przejeździe zachowaj szczególną ostrożność

Dla części kierowców widok opuszczanych rogatek to sygnał, aby mocniej przycisnąć pedał gazu i zdążyć przejechać przez przejazd, zanim opadną. Jest to zachowanie skrajnie niebezpieczne, którym kierowcy często ryzykują zdrowie i życie wielu osób. Pamiętajmy, że pociąg nie ma możliwości natychmiastowego zatrzymania, a jego droga hamowania to nawet dwa kilometry i więcej.

Próba przejechania pod opadającym szlabanem to zachowanie skrajnie niebezpieczne i nieodpowiedzialne. Wyobraźmy sobie tylko, że szlabany nie zawsze opuszcza automat, a dróżnik z różnych przyczyn może włączyć przycisk zamykania w ostatniej chwili, tuż przed nadjeżdżającym pociągiem. Na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim zabronione jest także wyprzedzanie. Zanim wjedziemy na przejazd upewnijmy się również, że po drugiej stronie będziemy mieli możliwość kontynuowania jazdy.

Czym jest Krzyż Świętego Andrzeja?

Wśród kierowców zdarzają się osoby, które nie są pewne, co dokładnie oznacza znak G-3 lub G-4, czyli krzyż świętego Andrzeja, oraz jak się zachować na jego widok. Ma on formę położonej bokiem dużej litery „X” i ustawia się go nie bliżej niż 5 m od skrajnej szyny przed przejazdem kolejowym w miejscu, w którym w związku z ruchem pociągu lub innego pojazdu szynowego powinniśmy zatrzymać samochód na drodze.

Znak G-3 o pojedynczych ramionach jest umieszczany przed przejazdem kolejowym jednotorowym, natomiast znak G-4 o podwójnych dolnych ramionach informuje, że na przejeździe kolejowym występują co najmniej dwa tory. Jeżeli przed przejazdem kolejowym bez zapór ustawiono znak „STOP”, znak „krzyż świętego Andrzeja” wyznacza miejsce, w którym należy się zatrzymać, zanim wjedzie się na przejazd. Z kolei w przypadku przejazdu bez znaku „STOP”, znaki G-3 i G-4 wyznaczają miejsce zatrzymania się, w przypadku gdy po torach przejeżdża pociąg. Warto pamiętać, że same znaki G-3 i G-4 nie wymuszają na kierowcach obowiązku zatrzymania się, a jedynie wskazują miejsce.

Nie czekaj, uciekaj!

W przypadku, gdy znajdziemy się w samochodzie pomiędzy zamkniętymi rogatkami, należy jak najszybciej opuścić rejon zagrożenia, nawet wyłamując szlaban. Konstrukcja tego urządzenia pozwala wyłamać go poprzez staranowanie samochodem. Pozostawanie w aucie na torach, po których za chwilę ma przejechać pociąg, jest śmiertelnie niebezpieczne, bowiem w zderzeniu z pojazdem szynowym samochód i jego pasażerowie nie mają żadnych szans na przeżycie.